Stemningsbilde - Panikkangst

Panikkangst

Bilde av Sasha Freemind fra Unsplash.

Panikkangst er et kraftig angstanfall, der mange opplever at dødsangst eller at de tror det er noe alvorlig galt med dem.

Panikkanfallet kommer ofte brått på og ofte vet man ikke hva som utløser anfallet. Mange har oppsøkt legevakt etter et panikkanfall på grunn av at de har fryktet for at de har hatt et hjerteinfarkt. Vanlige symptomer ved panikkanfall er sterkt ubehag med smerter i brystet, hjertebank, svimmelhetsfølelse, skjelvinger, hyperventilering, og en følelse av at man mister kontrollen over seg selv. Mange frykter at panikkanfallene er farlige. Det er viktig å vite panikkanfall ikke er farlige, men de kan likevel oppleves som livstruende og farlige mens de står på.

Panikkanfall kan være en del av en annen psykisk lidelse som blant annet sosial angst, PTSD og depresjon. Ved panikklidelse har man ofte utviklet en angst for angsten. Det vil si at man er redd for å få nye panikkanfall. Det kan gjøre at man legger merke til små forandringer og tegn i kroppen, som man tolker som et faresignal for at et nytt panikkanfall er under utvikling. Dette kan være en selvoppfyllende profeti, ved at man da blir mer engstelig og tilslutt får man et nytt panikkanfall. Enkelte som sliter med panikkanfall begynner etter hvert å unngå steder der de tidligere har fått panikkanfall, eller som de tror kan utløse nye panikkanfall. Dette kan føre til at man blir mer og mer begrenset i sin livsutfoldelse.

Vanlige symptomer på panikkanfall er:

• Kroppslig uro, som f.eks. hjertebank, pustevansker eller skjelving

• Ukontrollert redsel uten en tydelig årsak

• Oppstår plutselig

• Varer vanligvis i mindre enn 10 minutter

Trenger du noen å snakke med?

Anne Cecilie Burhol

Psykologspesialist

Psykologspesialist med spesialisering i klinisk voksenpsykologi. Studerte på profesjonsstudiet i psykologi på NTNU i Trondheim. Har jobbet som psykolog siden 2012. Lang erfaring både i allmennpsykiatrisk poliklinikk og døgnpost. Erfaring fra barne- og ungdomspsykiatrien.

Eli Karoline Kvendseth

Psykologspesialist

Psykologspesialist med Norsk Psykologforenings spesialitet i psykoterapi. 3-årig videreutdannelse i emosjonsfokusert terapi (EFT). 1-årig videreutdannelse i mentaliseringsbasert gruppebehandling. 6-årig profesjonsgrad fra Universitetet i Bergen, januar 2014. 10 års fartstid i spesialisthelsetjenesten og derigjennom bred erfaring med individualterapi med voksne, samt kurs- og gruppevirksomhet. Tilbyr samtalebehandling for voksne over 18 år med hovedvekt på emosjonsfokusert terapi. Terapeutisk tilnærming er alltid underordnet en trygg behandlingsrelasjon, og tilnærmingen tilpasses alltid i samarbeid med den enkelte. Se gjerne mer om emosjonsfokusert terapi nederst på siden. Konsultasjoner kan også gjøres på engelsk, samt over sikker videoløsning.