Stemningsbilde - Angst

Angst

Bilde av Sasha Freemind fra Unsplash.

Angst er en vanlig reaksjon som alle opplever fra tid til annen. Det er når angsten varer over lengre tid, og tar over styring av livet ditt at du bør søke behandling.

Det er vanlig å kjenne på angst når vi er i vanskelige og pressede situasjoner. Angst er forbundet med sterke kroppslige reaksjoner, nervøsitet, redsel, overveldelse, tanker om at man ikke mestrer, og opplever at man er utilstrekkelig. Det er imidlertid viktig å vite at angst også har en svært viktig funksjon ved at det er en av våre overlevelsesmekanismer. Angst gjør at vi blant annet er forsiktige med ting som potensielt kan være skadelig for oss. Angsten hjelper oss å reagere raskt på mulige farer. Når man snakker om angstlidelse så er det når angsten varer over lengre tid, går utover det daglige livet, og får sterke angstreaksjoner i situasjoner som ikke er farlige. Da kan det være lurt å oppsøke profesjonell hjelp.

Det er mange ulike angstlidelser. For mange av angstlidelsene er kognitiv atferdsterapi den mest vanlige behandlingsmetoden. Nedenfor er noen av de mest kjente og vanlige angstlidelsene.

Symptomer på angst inkluderer:

• Fysiske symptomer, f.eks.:

• Panikkanfall
    • Hjertebank
    • Brystsmerter
    • Rask pust
    • Skjelving
    • Hete- eller kuldetokter
    • Uro
    • Anspenthet
  • Psykologiske symptomer, f.eks.:

• Ekstrem redsel
    • Dødsangst
    • Bekymring
    • Katastrofetenking
    • Tvangstanker

Trenger du noen å snakke med?

Anne Cecilie Burhol

Psykologspesialist

Psykologspesialist med spesialisering i klinisk voksenpsykologi. Studerte på profesjonsstudiet i psykologi på NTNU i Trondheim. Har jobbet som psykolog siden 2012. Lang erfaring både i allmennpsykiatrisk poliklinikk og døgnpost. Erfaring fra barne- og ungdomspsykiatrien.

Eli Karoline Kvendseth

Psykologspesialist

Psykologspesialist med Norsk Psykologforenings spesialitet i psykoterapi. 3-årig videreutdannelse i emosjonsfokusert terapi (EFT). 1-årig videreutdannelse i mentaliseringsbasert gruppebehandling. 6-årig profesjonsgrad fra Universitetet i Bergen, januar 2014. 10 års fartstid i spesialisthelsetjenesten og derigjennom bred erfaring med individualterapi med voksne, samt kurs- og gruppevirksomhet. Tilbyr samtalebehandling for voksne over 18 år med hovedvekt på emosjonsfokusert terapi. Terapeutisk tilnærming er alltid underordnet en trygg behandlingsrelasjon, og tilnærmingen tilpasses alltid i samarbeid med den enkelte. Se gjerne mer om emosjonsfokusert terapi nederst på siden. Konsultasjoner kan også gjøres på engelsk, samt over sikker videoløsning.